Sunday, 2 March 2014

Australian Press Council finds The Daily Telegraph not fair and balanced in its 2012 reporting dismissal of case against Slipper

Adjudication No. 1573: Margo Kingston/The Daily Telegraph (February 2014)  
Document Type: Complaints
Outcome: Adjudications
Date: 27 Feb 2014
The Press Council has considered a complaint about an article in The Daily Telegraph on 13 December 2012, headed “Court rejects Slipper case”. The article reported a Federal Court decision on the previous day to dismiss as an abuse of process a legal action for sexual harassment brought against Peter Slipper MP by James Ashby. It appeared on page 17 of the newspaper and on the publication’s website.
Margo Kingston complained that the report of the dismissal on page 17 did not give it sufficient prominence in light of the newspaper’s very prominent and detailed coverage earlier in the year of Mr Ashby’s commencement of the legal proceedings and his allegations against Mr Slipper. The “exclusive” report on 21 April 2012 about commencement of the proceedings and Mr Ashby’s allegations had occupied all news space on pages 1 and 2 and most of page 3. On the next day, Mr Slipper had stood aside as Speaker.
The Daily Telegraph said page 17 was a prominent page and the top half had comprised the report on the dismissal, a photograph of Mr Ashby and an article on another aspect of the proceedings. It had also published reports about the matter on its website on the previous afternoon and in the next few days had published related reports online and opinion pieces in print. The story also was covered widely in other media outlets.
The newspaper said placement on page 17 was partly because of an unusually high number of other important articles on that day. The greater length and prominence of the coverage in April was due to the topic having much greater political significance as Mr Slipper was then the Speaker and his acceptance of that position had crucially influenced the balance of votes in the House of Representatives. It was also partly because the April story was an “exclusive”.
The Council agrees that the political significance and “newsworthiness” of an event are obviously relevant to the length and prominence with which it is reported. By the time of the dismissal of the proceedings, the political situation had changed considerably, especially because Mr Slipper had stood aside and then, in October, resigned as Speaker. Also, several unrelated news stories (especially the funeral of a police officer) clearly merited prominent coverage in the issue of 13 December.
The Council’s relevant Principle states: “Publications should take reasonable steps to ensure reports are accurate, fair and balanced”. The Principle does not necessarily require complete, or almost complete, fairness or balance. But a combination of factors meant that avoiding serious unfairness or imbalance was of special importance in this particular case.  
First, the commencement of legal proceedings was a story the newspaper had “broken” in April, describing the allegations as “amongst the most serious ever raised” in Australian political history and “potentially deadly”.
Second, the allegations, and progress of the proceedings, were reported prominently on many occasions in ensuing months, often in the first few pages of The Daily Telegraph.
Third, dismissal of the proceedings raised important questions about Mr Slipper’s decision to stand aside as Speaker, which in the words of the newspaper happened “after The Daily Telegraph revealed allegations of sexual harassment and Cabcharge misuse - [which] means the government loses a precious vote in parliament”.
Fourth, readers of a daily newspaper of this kind can reasonably expect to be informed by it of such a key development as the dismissal of these proceedings as an abuse of process for political reasons, especially when it had previously given the matter great prominence.
In the circumstances of this case, it is not reasonable to assume that readers who saw the very prominent coverage across pages 1-3 of the 21 April edition were likely to see the very much less prominent report of the dismissal on page 17 of an edition eight months later or see the report on its website. It also is not reasonable to regard the newspaper’s obligations of fairness and balance as having been met by the story being widely covered in other media outlets.
The Council upholds the complaint due to the very stark difference between the detail, tone and prominence of the newspaper’s initial coverage on 21 April and of its report on 13 December of the dismissal. The later report did not need to match the prominence and detail of the earlier report by, for example, being of similar length and on the same pages. But in the circumstances of this case the degree of difference was so great as to constitute a clear breach of the Council’s Principle concerning fairness and balance.
It is not the Council’s role to say precisely how this unfairness or imbalance should have been avoided. There were clearly a number of possibilities between which the publication could choose.
Additional note (not required for publication by the newspaper):
The newspaper said that the prospect of an appeal by Mr Ashby influenced its decision not to give the issue more extensive treatment. The Council notes, however, that it is common and accepted practice to report court decisions, sometimes in great detail, even though they may be subject to an appeal.
The newspaper also quoted from an Advisory Guideline of the Council on bias. The words which it quoted relate to bias and fairness in publishing different political opinions, but this adjudication relates to fairness and balance in the reporting of facts.
Relevant Council Principles (not required for publication by the newspaper):
This adjudication applies part of General Principle 1: “Publications should take reasonable steps to ensure reports are accurate, fair and balanced.”
The Daily Telegraph’s hissy fit ‘editorial’ on Page 59 of its 27 February 2014 issue:

No comments: